ڕوەیبیزەكانی سەر تۆڕی ئينتەرنێت : ماڵپەڕی ڕاماڵین



دواین بابەتەکان

ڕوەیبیزەكانی سەر تۆڕی ئينتەرنێت
نووسەر: مامۆستا عدنان بارام سەردان: ٥٢٨

شوكر و ستایش بۆ پەروەردگاری هەموو جیهانیان ، صەڵات و سەلامیش لەسەر پەیامبەری خۆشەویست و ئال وبەیت و هاوەڵان و شوێنكەوتوانیان بەچاكە تا ڕۆژی دواییی ... پاشان دەڵێم :
بە صەحیحی لە پێغەمبەری خواوە ( صَلَّـى اللَّـهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ) پێمان گەشتووە كە فەرموویەتی : « سَيَأْتِي عَلَـى النَّاسِ سَنَوَاتٌ خَدَّاعَاتُ ، يُصَدَّقُ فِيهَا الْكَاذِبُ ، وَيُكَذَّبُ فِيهَا الصَّادِقُ ، وَيُؤْتَـمَنُ فِيهَا الْـخَائِنُ ، وَيُـخَوَّنُ فِيهَا الْأَمِيـنُ ، وَيَنْطِقُ فِيهَا الرُّوَيْبِضَةُ » ، قِيلَ : وَمَا الرُّوَيْبِضَةُ ؟ قَالَ : « الرَّجُلُ التَّافِهُ فِـي أَمْرِ الْعَامَّةِ » (1)، واتە : ساڵانێكی هەڵخەڵەتێنەر بەسەر خەڵكدا دێت ، درۆزنی تێدا بەڕاست دادەنرێت ، و ڕاستگۆش تێیدا بەدرۆزن ، خیانەتكاری تێدا بەدەست پاك دادەنرێت ، و دەست پاكیش بە خیانەتكار ، و تێیدا ڕوەیبیزەكان دێنەگۆ و دەدوێن ، ووترا : ڕوەیبیزە چیە ئەی پەیامبەری خوا ؟ ئەویش فەرمووی : كەسانی سوك و بێنرخ لە كاروباری گشتیدا .
بێگومان ئەمەبەدیهاتووە كە پێغەمبەری خوا ( صَلَّـى اللَّـهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ  ) سەبارەتی هەواڵی پێداوین ، و ئەو جۆرە كەسانە دەركەوتوون ، و لە هەموو بوارەكانی ژیاندا هەن ، بەڵام ئەوەی مەبەستی ئەم نووسینە بێت : ڕوەیبیزەكانی سەر ئينتەرنێتن .
مەبەستیشمان بەڕوەیبیزەكانی سەر ئينتەرنێت : ئەو نووسەر و بێژەرانەن كە لە زانستە شەرعیەكاندا دەنوسن و دەدوێن : لە ماڵپەڕ و پەیجەكانیاندا ، لە : (( facebook،Telegram، Twitter، whatsapp... هتد )) كە بێگومان لە زانایان نین ، و تەنانەت ناشتوانرێت بە زۆرێكیان بووترێت : فێرخوازی زانستی شەرعی !!!
بۆیە دەبینین ماڵپەڕ و پەیجی ئەم ڕوەیبیزانەی سەر ئينتەرنێت بۆتە مینبەرێك كە ئاشوب و نەزانی لێیانەوە پەخش دەكرێت !!! و چەندەها شێوە و وێنەی خۆلێبوونەعالم ( واتە : التَّعَاْلُـم ) ـی لێوە بڵاو دەبێتەوە ، و زیان لە دین و ژینی موسڵمانان دەدەن !!!
لەبەر ئەمەیە كە هەر زانا و بیرمەند و هۆشیار و فێرخوازێكی زانستی شەرعی هەموو ئەوانە ببینێت دەزانێت كە ئەمە هاتنەدی و ڕوودانی ئەو فەرمایشەیە كە پێغەمبەری خوا (صَلَّـى اللَّـهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ  ) لەم بارەیەوە فەرموویەتی ، لەگەڵ ئەوەش كە هەواڵی داوە كە قەڵەم بەدەست و نووسین و نوسەران زیاد دەكەن لە پێش هاتنی ڕۆژی دوایی ... كە ئەوەش لە نیشانەكانی پێغەمبەرایەتی خۆشەویست و سەروەرمانە (صَلَّـى اللَّـهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ) .
ڕوەیبیزەكانی سەر ئينتەرنێت گەڵێك جۆرن ، بەڵام هەندێك سیفەت و ئەدگار كۆیان دەكاتەوە ، لەوانەش :
یەكەم : جەهلی مورەككەب ، و خۆ لێبووە زاناییەكی ڕیسواكار ، و لاف و گەزاف لێدانی چەندەها زانست كە تەنانەت هەر بنەوا و سەرەتاكانیشی نازانن ، و سەرسام بەخۆبوون كە پاڵنەریانە لەسەر بەردەوام بوون لە نەزانینەكانیان ، وە زۆرینەیان پووچ و بەتاڵن لە زانستی شەرعی .
دووەم : ووتن و فەتوادان بە ناو خوای پەروەردگار و شەریعەتەوە بەبێ‌ هیچ خۆپارێزی و وەرەعێك ، بەڵكو هەموو فەتواكانیان بە نەزانین و شوێنكەوتنی ئارەزووەكانیانە ، ئەمە نەك لە پرس و باسە ئاساییەكان كە زۆرێك لە موسڵمانان دەیانزانن ، بەڵكو لە پرس و باس گەلێك كە لە پێشتر نەبوون ، یان لە پرس و باسەكانی جەرح و تەعدیلدا !!! كە لە ڕاستیدا جگە لە زانایانی بەتوانا و پسپۆڕانی ئەم بوارە نەبێت ، كەسانی هاوشێوەی ئەم ڕوەیبیزانەی سەر ئەنتەرنێت ناتوانن لێی بدوێن !!! كەچی ڕوەیبیزەكانی سەر ئەنتەرنێتبەپۆشینیان بۆ پۆشاكی زانایان و خۆدەرخستنیان لەپۆشاكی ئەواندا هەڵدەستن بەبڵاوكردنەوەی نەزانی و ژەهرەكانیان بۆ خۆشكردنی بڵێسەی ئاشووب و ئاگری فیتنە لە نێوان موسڵماناندا !!!
سێیەم : حەزكردن لە خۆدەرخستن و بەناوبانگی و پێشەوایەتی ـ كە هۆكاری لەناوچوونیانە ـ لەگەڵ ڕووپامایی كردن بۆ خەڵكی و ئەوانەی كە پێیان سەرسام و سەرگەردانن !!!
چوارەم : دژایەتی و دووبەرەكی ، و پاداگیری لە ووتوێژكردنیان لەگەڵ كەسانی ڕاجیاواز لەگەڵیاندا ، بەبێ‌ هیچ كۆت و ڕێسا و بنەوایەكی شەرعی .
پێنجەم : توندڕەوێتی و زیادڕەویكردن لە پرس و باسەكاندا !!!
شەشەم : دژایەتی كردنی توند و تیژ لە نێوان خۆیاندا ، لەگەڵ ناوناتۆرەنان بەیەكەوە !!!
حەوتەم : كەودەنێتی و ڕووكەشی و هەرزەیی لە چارەسەركردنی پرس و باسەكاندا !!!
هەشتەم : فیز و تەكەبور و خۆ بەزل زانین و ملنەدان بەرامبەر بەڕەوایی ئەگەر بۆیان ئاشكرا بێت !!!
نۆیەم : زمان پیسی لە گوفتار ، لەگەڵ بەكاهێنانی جنێودانی پیس بە پێچەوانەكارەكانیان !!!
هەموو ئەم خاڵانە و چەندەهای تر بەرچاو دەكەوون ئەگەر بڕوانرێتە: ووتار و نوسین و پۆست و كۆمێنت ... هتدی بەرهەمەكانی ئەم ڕوەیبیزانەی سەر ئينتەرنێت !!! مەرجیش نیە هەموو ئەمانە لە كەسێكدا كۆببنەوە ، بەڵكو هەر یەكەیان و هەندێك لەم خاڵانەی تێدایە ... و پشكیان تێیدا جیاوازە لە بوون و نەبووندا .
بەڵام ئەوەی جێگەی داخە هەندێك لەوانەی بە زمان لاف وگەزافی ئەوە لێدەدەن كە گوایا ئەوان شوێنكەوتەی پەیڕەوی سەلەفی صاڵحن !!! ، و هەندێكیان خۆیان دەدەنەپاڵ هەندێك زانای بەڕێزی سەلەفی ، و لاف و گەزافی نزیكییان دەدەن لەو زانا بەڕێزانە ، كە لەڕاستیدا درۆ دەكەن لەو خۆ نیسبەتدانەدا ، بەڵكو خۆیان پێیانەوە هەڵواسیوە ، و ئەو زانا بەڕێزانە بەرین لە پەیڕە و كردا و گوفتاری ئەو جۆرە كەسانە !!!
تەنانەت هەندێك لەڕوەیبیزەكانی سەر ئەنتەرنێت ماستاو دەكات بەناوی هەندێك لەو زانا بەڕێزانە و مەدح كردنیان ، چونكە ئیشی ئەوەی پێیانە كە دەیەوێت بەڵكو بەرزی بكەنەوە ، یان بەكەمترین حاڵا لێی بیدەنگ بن ئەگەر لە زەلكاوی نەزانی و نەفامی خۆی بەردەوام بوو !!!
وە جیاوازیش لە نێوان ڕوەیبیزە حزبیە بیدعەكارەكان وڕوەیبیزە خۆدەرانە پاڵ پەیڕەوی سەلەف ئەوەیە كە :
ڕوەیبیزە حزبیە بیدعەكارەكان : بەئاشكرا بانگەشە دەكەن بۆ بیدعە و حزبایەتی ، و بەڕاشكاوی تانە و تەشەر لە زانایانی سەلەفی دەدەن .
بەڵام ڕوەیبیزە خۆدەرانە پاڵ پەیڕەوی سەلەف لە ئەندێشە و خەیاڵاتی خۆیاندا دەژین كە گوایا ئەوان پارێزگاری لە پەیڕەوی سەلەف دەكەن ، و داكۆكی لە مافی هەڵگرانی دەكەن ، كەچی خۆیان زۆر دوورن لە پەیڕەوی سەلەف لە گوفتار و كار و كردەوەیاندا ـ بەخۆیان بزانن یان نە ـ !!!
ئەمانەش شێوە و شێوازێكی ترسناكن ، هەروەكو شێخ محمود شاكر ـ بەڕەحمەت بێت ـ فەرموویەتی :  (( وَهَؤُلاءِ الأُخَر أَمْرُهُم أَخْطَرُ لِـخَفَائِهِم وَتَسَتُّرِهِم بِالسَّلَفِيَّةِ وَالعُلَمَاءِ ، فَيَتَمَكَّنُونَ مِن التَّوَغُّلِ بَيْنَ السَّلَفِيِّيْنَ وَ إِثَاْرَةِ الفِتَنِ بَيْنَهُم ، وَمَنْشَأُ كَثِيْرٍ مِنَ الْفِتَنِ مِنْ هَذَا الصِّنْفِ )) !!!
یان ئەم ڕوەیبیزە خۆدەرانە پاڵ پەیڕەوی سەلەف ئەو چینە ناوەندەن كە یەكێك لە شێخەكانی پێشەوا شەوكانی ـ بەڕەحمەت بێت ـ بە ناوی ( علی بن قاسم حنش / 1143هـ ـ 1219هـ ) بۆمانی باس كردووە و پێشەوا شەوكانی لێیەوە بۆمانی دەگێڕێتەوە و دەفەرموێت :

(( وَمِنْ مَحَاْسِنِ كَلامِهِ الَّذِيْ سَمِعْتُهُ مِنْهُ : النَّاسُ عَلَى طَبَقَاْت ثَلاث :

فَالطَّبَقَةُ الْعَاْلِيَةُ : الْعُلَمَاْءُ الأَكَابِرُ : وَهُميَعْرِفُونَ الْـحَقَّ وَالْبَاْطِلَ ، وَإِن اخْتَلَفُوا لَـم يَنْشَأْ عَن اخْتِلافِهِم الفِتَنُ ، لِعِلْمِهِم بِـمَاْ عِنْدَ بَعْضِهِمبَعْضاً .

والطَّبَقَةُ السَّاْفِلَةُ : عَامَّةٌ عَلَى الْفِطْرَةِ : لا يَنْفِرُونَ عَن الْـحَقِّ، وَهُم أَتْبَاْعُ مَن يَقْتَدُونَ بِهِ إِنْ كَاْنَ مُـحِقّاًكَاْنُوا مِثْلَهُ ، وَإِنْ كَاْنَ مُبْطِلاً كَانُوا كَذَلِكَ .

وَالطَّبَقَةُ الـمُتَوَسِّطَةُ : هِيَ مَنْشَأُ الشَّرِ وَأَصْلُ الْفِتَنِ النَّاْشِئَةِ فِي الدِّيْنِ ، وَهُمُ الَّذِيْنَ لَـمْ يُـمْعِنُوا فِي الْعِلْمِ حَتَّى يَرْتَقُوا إِلَى رُتْبَةِ الطَّبَقَةِ الأُولَى ، وَلا تَرَكُوهُ حَتَّى يَكُونُوا مِنْ أَهْلِ الطَّبَقَةِ السَّاْفِلَةِ .

هَذَا معنى كَلَامه الذي سمعناه مِنْهُ وَقد صدق فإنّ من تَأمل ذَلِك وجده كَذَلِك .

فَإِنَّهُم إِذَا رَأَوا أَحَداً مِنْ أَهْلِ الطَّبَقَةِ الْعُلْيَا يَقُولُ مَا لا يَعْرِفُونَهُ مِـمَّا يُخَاْلِفُ عَقَاْئِدَهِم الَّتِي أَوْقَعَهُم فِيْهَا القُصُورُ فَوَّقُوا إِلَيْهِ سِهَاْمَ التَّقْرِيْعِ وَنَسَبُوهُ إِلَى كُلِّ قَولٍ شَنِيْعٍ وَغَيَّرُوا فِطَرَ أَهْلِ الطَّبَقَةِ السُّفْلَى عَنْ قبُولِ الْـحَقِّ بِتَمْوِيْهَاْتٍ بَاْطِلَةٍ ، فَعِنْدَ ذَلِكَ تَقُومُ الْفِتَنُ الدِّيْنِيَّةُ عَلَى سَاْقٍ . هَذَا مَعْنَى كَلامِهِ الَّذِي سَـمِعْنَاهُ مِنْهُ ، وَقَدْ صَدَقَ ، فَإِنَّ مَنْ تَأَمَّلَ ذَلِكَ وَجَدَهُ كَذَلِكَ ))(2) .
بەڵێ‌ ، ڕاستی فەرمووە ڕوەیبیزەكانی سەر ئينتەرنێت لەم چینە ناوەندەن بەبێ‌ گومان .
وە سەرباری ئەو هەموو لاف و گەزافەی كەئەم جۆرە ڕوەیبیزانەی سەر ئەنتەرنێت دەیدەن ، كەچی دەبینیت پێچەوانەی بنەوایەك بوونەتەوە لەبنەواكانی پەیڕەوی سەلەفی صاڵح كە پێشینانی ئەم ئوممەتە زۆرجار قسەیان دەربارەی كردووە ، كە ئەویش : وازهێنانە لە موجادەلە و دەمەدەم كردن بە ناڕەوا و ناهەق .
بەڵكو ووتەی پێغەمبەری خوا ( صَلَّـى اللَّـهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ) دەیانگرێتەوە كە فەرموویەتی :  « مَاْ ضَلَّ قَوْمٌ بَعْدَ هُدَى إِلَّا أُوتُوا الْـجَدَلَ »پاشان پێغەمبەری خوا ( صَلَّـى اللَّـهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ) ئەم ئایەتەی خوێندەوە : ﴿وَقَالُوا أَآلِهَتُنَا خَيْرٌ أَمْ هُوَ مَا ضَرَبُوهُ لَكَ إِلَّا جَدَلًا بَلْ هُمْ قَوْمٌ خَصِمُونَ﴾ ( الزخرف : 58 ) (3) .
( الْمُنَاْوِي ) ـ بە ڕەحمەت بێت ـ لە لێكدانەوەی ئەم فەرموودەیە فەرموویەتی : (( أَيْ مَاْ ضَلَّ قَوْمٌ مَهْدِيُّونَ كَاْئِنِيْنَ عَلَى حَاْلٍ مِنَ الأَحْوَاْلِ إِلَّا أُوتُوا الْـجَدَلَ يَعْنِي مَنْ تَرَكَ سَبِيْلَ الْهُدَى وَرَكِبَ سننَ الضَّلالَةِ ، وَالْمُرادُ : لَـم يَـمْشِ حَاْلُهُ إِلَّا بِالْـجَدَلِ ، أَيْ : الْـخُصُومَةُ بِالْبَاْطِلِ ))  (4) .
جا ئەگەر بڕوانرێتە بار و حاڵی ئەم ڕوەیبیزانەی سەر ئەنتەرنێت دەبینیت : كەسی وایان هەیە بەدرێژایی شەو شەونخونی دەكات لە جەدەل و دەمەدەمێكی نەزۆكدا لەگەڵ كەسێك بۆ جێگیركردنی ڕەواییەك ـ بەگومانی خۆی ـ كەچی كردارەكەی جگە لە جەدەل و دەمەدمی ناڕەوا نەبێت هیچی تر نیە !!! كە ئەگەر دەیەكێكی ئەو كاتە زێڕینەی لە فیربوونی زانستی شەرعی و بانگەشە بۆ لای خوای پەروەردگار و سوننەت بەچاوڕۆشنی بەسەر ببردایە ئەوا سودی دەگەیاند و خۆشی سودمەند دەبوو !!!
دەسا با ئەم ڕوەیبیزانەی سەر ئينتەرنێت پێمان بڵێن كە : كامەیە هەڵوێست و كرداریان لەبەرامبەر ئەو هەموو فەرموودە و ئاسەوار و ووتانەی زانایانی پێشین ـ كە ئەوان لاف و گەزافی شوێنكەوتنیان لێدەدەن ـ كە یاساغی دەكەن لە جەدەل و دەمەدەمی ناڕەوا و نەزۆك و بێ‌ هوودە و بێ‌ ئاكام ؟!!!
بێگومان ئەوان هەموو ئەوەیان فەوتاندووە و ڕێگای ڕاستیان وونكردووە ، و تەمەنیان لە زەلكاوی جەدەل و دەمەدەم ، جنێودان ، تانە وتەشەردان ، و دەم پیسی ، و نانەوەی گڕ وبڵێسەی ئاشووب و ئاگری فیتنە ، و خۆلێبوو بەزانا ، و ئاژاوە نانەوە بەسەر بردووە !!!!
لەو سیفەت و ئەدگارانەش كە ئاماژەمان پێدا لەم ڕوەیبیزانەی سەر ئينتەرنێت هەیە ئەوەیە كە زمان پیسیانە لە ووتە و جنێو و تانە و تەشەردان لەوانەی كە پێچەوانەیان دەبنەوە ـ لە هەمووش ناقۆڵاتر ئەوەیە كە ئەمە لەكەسانێكەوە دەركەوێت كە لافی ئەوە لێبدات كە شوێنكەوتەی سەلەفە !!! ـ كە بەداخەوە هەندێك لەو بڕگە و ووشانە مرۆڤ توشی شۆك دەكات كە گوبیستیان دەبێت ، یان دەیانخوێنیتەوە !!!
وە لەلایەكی ترەوە دەستوەردانی ئەم ڕوەیبیزانەی سەر ئينتەرنێت لە پرس و باسەكانی زانستی بەڕێزی ـ جەرح و تەعدیل ـ كە مایە و هۆكاری پاراستنی ئاین بووە و دەبێت لە هەموو سەردەمێكدا ، هۆكاری ناشرینكردن و خراپ پیشاندانی ئەم زانستەیە بە خراپترین شێوە ، ئەوەش بەهۆی كەودەنی و نەگرتنەبەری ئاكار و ئەدەبی پێشین و سەلەفی صاڵح تێیدا ، و پابەند نەبوونیان بە بنەواكانی زانستی جەرح و تەعدیل بەهۆی جەهلیان پێیان .
داواكاریشم كەس لەم ووتەیە واتێنەگات كە نكوڵیكردن بێت لە ئاگاداركردنەوەی موسڵمانان لە بیدعەكاران و ناوهێنانیان ، یان نكوڵی بێت لە بەكارهێنانی توندی لەبەرامبەریان ، بەهێنانەوەی ووتەی زانایان و پێشەوایان لە ئاگاداریان لە بیدعە و بیدعەكاریەكانیان ... بەڵكو ئەوەی جێی نكوڵیكردنە لە كردەوەی ئەم ڕوەیبیزانەی سەر ئەنتەرنێت ئەوەیە كە ووتەی پیس و نەشیاو و جنێو بەكاربهێنرێت بەرامبەر ئەوانەی كە پێچەوانەیان دەبنەوە ، ئەگەرچی ئەو بەرامبەرەیان لەچاو خەڵكدا ـ بیانەوێت یان نەیانەوێت ـ زانایە و دیفاع و پارێزگاری لەسوننەت و سەلەفیەت دەكات ، وە لەوانەیە زانایان لێی بێدەنگ بن لەبەر بەرژەوەندی گەڕانەوەی بۆ هەق و ڕەوایی ، بە ئامۆژگاری كردن و بیندرێژیان لەبەرامبەریدا ، وە هەندێكیان وا دەبینن كە بیدەنگ بوون لێی ـ لەگەڵا ئەو سەرپێچیانەی كە هەیانە ـ بەرژەوەندی بۆ موسڵمانان زیاترە لە ئاگاداركردنەوەیان لەو سەرپێچیانەی كە هەیەتی .
بەڵام ئەوەی جێی تێڕامانە كە ئەم ڕوەیبیزانەی سەر ئينتەرنێت لە زانایان بوێرتر و بەتواناتربن لە ڕوونكردنەوە و ئاگاركردنەوە !!!!
وە دەبێت ئێمەی فێرخوازانی زانستی شەرعی ، و ئەو ڕوەیبیزانەی سەر ئەنتەرنێت بزانین كە زانستی جەرح و تەعدیل بۆ ئاسودەیی دەروون و تۆڵەسەندنەوە نیە بۆ نەفسی خۆمان ، بەڵكو پێغەمبەری خوا (صَلَّـى اللَّـهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ) هەروەكو دایكە عائیشە (رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَاْ ) لێیوە دەگێڕێتەوە : (( مَا نِيلَ مِنْهُ شَـيْءٌ قَطُّ ، فَيَنْتَقِمَ مِنْ صَاحِبِهِ ، إِلَّا أَنْ يُنْتَهَكَ شَـيْءٌ مِنْ مَـحَارِمِ اللَّـهِ ، فَيَنْتَقِمَ لِلَّـهِ ـ عَزَّ وَجَلَّ ـ ))(5) .
هەر لەم پرس و باسەدا دەبێت بزانین و بێگومان بین لەوەی كە ڕێزگرتن لە بەتەمەن و بەساڵاداچوان ئاكار و ئەدەبێكی شەرعیە ، و دەقی صەحیحی لەسەر هاتووە ، و پێشین كاریان پێكردووە ، جا ئەگەر لاوانمان لابدەن لەم ئاكارە ، ئەو كاتە بێگومان خەڵكی گومانی خراپیان پێدەبەن ، و لە حەقی ئەواندا دەڵێن : ئایا ئەمانەن سەلەفیەكان ؟! ئایا ئاكار و ئەدەبی پێشین و سەلەفی صاڵح بەم شێوەیە بووە ؟!
لە شێخ (ربيع بن هادي المدخلي) یەوە ـ حَفِظَهُ اللَّـهُ تَعَاْلَـى  ـ دەگێڕنەوە كە فەرموویەتی : ((إِنَّ احْتِرَاْمَ الْكِبَاْرِ مِنَ الإِسْلامِ )) ، واتە : بێگومان ڕێزگرتن لە بەتەمەن و بەساڵاچوان لە ئیسلامە .
بەڵام گرفتی ئەو ڕوەیبیزانەی سەر ئينتەرنێت ئەوەیە كە جیاوازی ناكەن لە نێوان هەڵسوكەوت لەگەڵا بیدعەكاران ، و هەڵسوكەوت لەگەڵ سەلەفیەك كە بكەوێتە هەڵەوە !!!
كە بێگومان بەرهەڵستكاری بیدعەكار هیچ حیسابێكی بۆ ناكرێت ، و نەڕێزی لێدەگیرێت ، و نەش ئیحتیرام ، بەڵام ڕەچاوی ئەم دوو خاڵەی خوارەوە دەكرێت لە گەڵیدا :
یەكەم : جیاوازێتی بیدعە و تازەگەریەكان ، چونكە هەموویان لەیەك پلە و ئاستدا نین لە ترسناكیدا ـ ئەگەرچی ئێمە نكوڵی لە هەموو بیدعەیەكی بچوك و گەورەش دەكەین ـ ، بەڵام پرس وباسەكەمان ڕێگەی نكوڵیكردنە لە بیدعە ، و حوكمدانە لەسەر خاوەنەكانیان .
دووەم : بەرژەوەندی و خراپەلێكەوتنەوە لە پرس و باسی ئاشكراكردنی نكوڵیكردن لێی و ئاشكرانەكردنی ، وە ڕەچاوكردنی باروحاڵی خەڵك بۆ ئەوەی هەڵگرانی پەیڕەوی سەلەفیەت تۆمەتبار نەكرێن بە تووندڕەوێتی و ڕەتاندنەوەی خەڵك ، لەكاتێكدا كە ئێمە لەسەردەمێكداین كە زانستی جەرح و تەعدیل نامۆ بووە لەنێو زۆرینەی موسڵماناندا .
بەڵام سەلەفیەكەیان ـ بەتایبەت ئەوەی كە گەورەیە لە تەمەن و زانستیدا ـ ئەوا پێویستە ئەم ئاكار و ڕەوشتە شەرعییەی لەگەڵدا بەكار بهێنرێت ، بەوەی ئیحتیرام و ڕێزی لێبگیرێت ئەگەر ئامۆژگاری كرا ، و هەڵەكانی بەنەرمی و دانایی و حیكمەتەوە ئاشكرا بكرێت ، نەك بەڕەقی و ڕتاندنەوە ، چونكە پێچەوانەبوونەوەی ئەم ئاكارە ئەو گەنجانە لەسەر شێوەی حەدادیەكان دەردەخات ، بەڵكو ڕێگەیەك دەكاتەوە بۆ ڕۆشتن بەرە و پەیڕەوی حەدادیەكان .
بۆیە پێویستە لەسەر ئەوانەی كە بەڕاستی سەلەفیەت چووەتە ناو پەڕەكانی دڵیانەوە : دەستی ئەم جۆرە گەنج و لاوانە بگرن و فێری ڕەشت جوانی و ئاكارە سەلەفیەكانیان بكەن لەگەڵا هاندانیان بۆ فێربوونی بنەواكانی بیروباوەڕ و پەیڕەوی سەلەفی ، وە ئەوەشیان فێربكەن كە هەوڵا و كۆششیان ئەوە نەبێت گومڕایی بیدعەكارانی هاوچەرخی خۆیان كۆبكەنەوە ، بۆ ئەوەی حوكمی تەبدیع و گومڕاكردن بەسەریاندا بدەن ، بەبێ‌ ئەوەی كە ئەهلیەت و توانای ئەو كارەیان هەبێت ، لەكاتێكدا كە ئەم كارە دامەزراوی و پێجیگیربوونی دەوێت لە زانستی شەرعی ، بەتایبەت ئەوان چاویان دەكەوێتە سەر گومڕایی و شوبهەی ئەو بیدعەكارانە ، بەشێوەیەك لەوانەیە بەزەرەر بشكێتەوە بەسەریاندا ، ئەگەر لە سەردەمانێكی دواتریشدا بێت ، بۆیە دەبینین كە پێشەوایانی سەلەفی صاڵح یاساغیان كردووە لە تێڕوانین و خوێندنەوەی پەرتوكی بیدعەكاران .
هەروەها خۆیان سەرقاڵ نەكەن بە هەڵە و زەللاتی ئەو سەلەفیانەی كە لەوان لەپێشترن لە تەمەن و زانستەوە ، بەبیانووی ئاشكراكردنی هەق و ڕەوایی ، لەكاتێكدا كە ئەوان ناتوانن تاوتوێی بابەتەكان بكەن ، بەتایبەت بابەتە وورد و شاراوەكان ، بەڵكو ئیكتیفا بكەن بە ئیجتیهادات و ووتەی زانایانی ئەم زانستە ، كە ئەو ئەركەیان لەسەر خستوون لەم پرس وباسانەی كە پێویستی بە زانست و لەسەرخۆیی و باش تێگەیشتن و نەفەس درێژی هەیە ، و هەموو ئەمانەش جگە لە زانایان ڕەببانی نەبێت كە مومارەسەی وورد و درشتی زانستیان كردووە لە هەموو كەسێكدا نیە ، بەتایبەت ئەو لاو و گەنجانەی كە سەرەتان لە تەمەن و زانستیاندا ، و بۆیان نیە ئەسپی خۆیان لەم گۆڕەپانەدا تاوبدەن ، بەبێ‌ هیچ سوارچاكی و تێشویەك .
ئەوەتا پرسیارێك لەشێخ (أحمدبن يحيى النجمي ) ـ بەڕەحمەت بێت ـ دەكرێت وتێیدا هاتووە : (( هَلْ لِطَاْلِبِ الْعِلْمِ الْمُبْتَدِئِ أَنْ يُـجَرِّحَ وَيُعَدِّلَ الرِّجَاْلَ ، وَيُبَدِّعَ النَّاْسَ دُونَ الاسْتِنَاْدِ إِلَى قَرِيْنَة ؟ ))، واتە : ئایا بۆ فێرخوازی سەرەتایی بۆی هەیە جەرح و تەعدیلی پیاوان بكات ، وخەڵك تەبدیع بكات بەبێ‌ متمانە بكاتە سەر قەرینە و بەڵگەیەك .
بەڕێزیشیان لەوەڵامدا فەرمووی : (( لايَنْبَغِي لِطَاْلِبِ الْعِلْمِ الْمُبْتَدِئِ أَنْ يُـجَرِّحَ أَوْ يُبَدِّعَ مِنْ قِبَلِ نَفْسِهِ ، وَلَكِنْ يَأْخُذُ بِقَولِ أَهْلِ الْعِلْمِ الْمُعْتَبَرِيْنَ ، وَلا بَأْسَ أَنْ يَـحْكِيَ عَنْ أَحِدِ الْعُلَمَاْءِ إِذَا تَأَكَّدَ مِنْ قَوْلِهِم فِي التَّجْرِيْحِ ، وَبِاللَّهِ التَّوْفِيْقِ ))  (6)، واتە : نەخێر ، بۆ فێرخوازی سەرەتایی نیە كە جەرح و تەبدیع بكات لە لایەن خۆیەوە ، بەڵكو ووتەی زانایانی موعتەبەر وەردەگرێت ، وە هیچی تێدا نیە كە لەیەكێك لەزانایانەوە ووتەیەك بگێڕێتەوە لە جەرحكردندا ئەگەر لێی دڵنیابوو ... سەركەوتنیش لەلایەن خوای پەروەردگارەوەیە .
بەڵام گرفتەكە لەوێدایە كە ئەم ڕوەیبیزانەی سەر ئينتەرنێت ـ هەستی پێ‌ بكەن یان نە ـ هیچ ڕێگەیەكی تریان نەدۆزیەتەوە بۆ پلە و پایە و ڕیئاسەت و خۆبردنە پێشەوە جگە لە ڕێگەی پەڕەكانی فەیسبوك و تیلیگرام و واتس ئاپ و تویتەر ... هتد نەبێت !!! ، ئەگەرچی هەندێكیان تەوازع دەنوێنن و وا خۆیان دەردەخەن كە هەموو ئەوانەیان ناوێت ، بەڵام كردەوەكانیان پێچەوانەی ئەو لاف و گەزافەیانە !!!
وە لێرەشدا بە پێوستی دەزانم هەندێك ووتەی زانایان سەبارەت بە : لەخۆبایی بوون و بەخۆ سەرسام بوون و حەزكردن لە ڕیئاسەت و پلەوپایە یادی خۆم لە پێش خوێنەران بخەمەوە .
پێشەوا ( ابنُ عَبْدالْبَـر ) لە پەرتوكی ( الـجامع : 1 / 457 ) ـدا پرس وباسێكی لەژێر ناونیشانی : ( فَصْلٌ  فِـي مَدْحِ التَّوَاضُعِ وَذَمِّ الْعُجْبِ وَطَلَبِ الرِّئَاسَةِ ) نووسیوەتەوە ، و تێیدا فەرموویەتی : (( وَمِنْ أَفْضَلِ آدَابِ الْعَالِـمِ تَوَاضُعُهُ ، وَتَرْكُ الْإِعْجَابِ لِعِلْمِهِ ، وَنَبْذُ حُبِّ الرِّئَاسَةِ عَنْهُ )) ، پاشان چەندەها ووتەی لەو بارەیەوە گێڕاوەتەوە ، لەوانەش :
ـ (( الْعُجْبُ يَـهْدِمُ الْـمَحَاسِنَ ))  ، واتە : بەخۆ سەرسام بوون و لەخۆبایی بوون چاكەكاریەكان دەڕوخێنن .
ـ (( لَا تَرَى الْـمُعْجَبَ إِلَّا طَالِباً لِلرِّئَاسَةِ ))، واتە : كەسێك نابینیت بەخۆی سەرسام بێت ئیللا خوازیاری ریئاسەتە .
ـ(( إِعْجَابُ الْـمَرْءِ بِنَفْسِهِ دَلِيلٌ عَلَى ضِعْفِ عَقْلِهِ ))، واتە : بەخۆ سەرسام بوونی مرۆڤ بەڵگەی لاوازی عەقڵێتی .
ـ(( الْـمُتَوَاضِعُ مِنْ طُلَّابِ الْعِلْمِ أَكْثَرُ عِلْمـاً كَمَـا أَنَّ الْـمَكَانَ الْـمُنْخَفِضَ أَكْثَرُ الْبِقَاعِ مَاءً ))  ، واتە : ئەو فێرخوازانەی كە تەوازع دەنوێنن لە فێرخوازانی زانستی شەرعی زانستیان زیاترە ، هەروەكو چۆن شوێنە نزمەكان ئاوی زیاتر دەگرنەخۆ .
هەر لەوانەش پێشەوا (فُضَيْل بْنُ عِيَاض) فەرموویەتی : (( مَا مِنْ أَحَدٍ أَحَبَّ الرِّئَاسَةَ إِلَّا حَسَدَ ، وَبَغَى ، وَتَتَبَّعَ عُيُوبَ النَّاسِ ، وَكَرِهَ أَنْ يُذْكَرَ أَحَدٌ بِخَيْرٍ )) ، واتە : هیچ كەسێك نیە كە حەزی لە ڕیئاسەت هەبێت ئیللا حەسودی دەبێت ، و ستەم دەكات ، و شوێنی عەیب و عاری خەڵك دەكەوێت ، حەزی لەوە نیە كەس بەچاكە باس بكرێت .
ـ وە ( أَبُو نُعَیْم ) فەرموویەتی : ((وَاللَّـهِ مَا هَلَكَ مَنْ هَلَكَ إِلَّا بِحُبِّ الرِّئَاسَةِ )) ، واتە : سوێند بێت بەخوای پەروەردگار هیچ كەسێك لەناونەچووە لەوانەی كە لەناوچوون ، ئیللا لە حەز و خۆشویستنی ریئاسەت نەبێت .
ـ وە ( ابن الجوزی ) لە (تعظيم الفتيا : 130 ) ـدا فەرموویەتی : (( فَلْيَسْمَعْ هَذِهِ النَّصِيْحَةَ مَنْ يَـخَاْفُ عَلَى دِيْنِهِ ، وَيُعْرِضُ عَنْ طَلَبِ الرِّئَاْسَةِ فِي غَيْرِ وَقْتِهَاْ ، فَقَدْ قَاْلَ الْـحُكَمَاْءُ : مَنْ تَصَدَّرَ وَهُوَ صَغِيْرٌ ، فَاتَهُ عِلْمٌ كَثِيْرٌ )) ، واتە : با ئەوانەی لە ئاینەكەیان دەترسن گوێبیستی ئەم ئامۆژگاریە ببن ، و پشت بكەن لە داواكردنی ڕیئاسەت پێش كاتی خۆی ، چونكە دانایان فەرموویانە : ئەو كەسەی لە بچوكیدا دەركەوێت ، و ڕیئاسەت بەدەست بێنێت ، ئەوە زانستێكی زۆری لەدەست دەچێت .
پاشان ئامۆژگاریم بۆ خۆم و موسڵمانان ئەوەیە با زانست و كردەوەكانمان پاكانەمان بۆ بكەن ، هەروەكو شێخ ( ربيع بن هادي المدخلي)ـ حَفِظَهُ اللَّـهُ تَعَاْلَـى  ـ دەڵێت : ((الْـمَرْءُ يُزَكِّيْهِ عِلْمُهُ وَعَمَلُهُ )) ، واتە : مرۆڤ زانست و كردەوەكانی پاكانە و تەزكیەی دەكەن . نەك ئەوەی بەو ڕێگە نەزۆكانە هەوڵی خۆگەورەكردن و خۆبردنە پێشەوە بدەین ، و خۆمان لـێ‌ بگۆڕێت !!! ، چونكە ئەو كاتە دەبینە هۆی گومڕاكردنی موسڵمانان و گەرم كردنی ئاگری فیتنە وزیادكاری بڵێسەی ئاشوب و دووبەرەكی نێو موسڵمانان دەبین .
وە تۆبەیەكی ڕاستەقینە بكەین لە هەموو ئەو ئاشوبانەی كە ناومانەتەوە ، و لە تۆبەكەماندا ئەم خاڵانە بگرینەبەر :
1 ـ داخستنی ئەو پەیج و ئەكاونتانەی كە هەمانبووەلە فەیسبوك و تلیگرام و واتس ئاپ و ... هتد ، كە بنیات نران بۆ تەفریقە و ئاشوب و دەمەدەمی ناڕەوا .... هتد ، و دەرگایەك بووە بۆ خۆدەرخستن و خۆگەورەكردنەوە و خۆلێبوونە زانا لە نوسین و ووتارەكانماندا .
2 ـ هەوڵبدەین ئامادەی كۆڕی زانایان و مامۆستایانی سەلەفی بین ، و سود لە دانایی و كاربەجییەكانیان وەربگرین ، و پیادەكاری ڕەوشت و ئاكاری ئەوان بین لەگەڵ بەرامبەرەكانماندا .
3 ـ با وازبێنین لە خۆهەڵواسین بەزانایانەوە ، و خۆلێنزیك كردنەوەیان بەو مەبەستانەی كە پێشتر باسمان لێوە كرد ، بەڵكو مەبەست و نیەتی خۆمان پاك بكەینەوە لە دانیشتنمان لە كۆڕی زانایان و مامۆستایانی سەلەفی ، بەوەی هەوڵی سودمەندبوون بدەین لە ئامۆژگاری و زانست و زانیاریەكانیان ... نەك مەبەستمان تێگەیاندنی موسڵمانان بێت لەوەی كە ئێمە نزیكین لە زانایانەوە ـ خوای پەرورەدگار پەنادەرمان بێت لە هەموو نیاز و مەبەستێكی خراپ ـ !!!
وە ئامۆژگاری خۆم و ئەوانیش دەكەم با پڕ پێز و چاكە بین لەهەركوێیەكدا بووین ، و موسڵمانان سودمەندبن لێمان ، و دەرگای خێر وچاكەیان لێبكەینەوە ، و دەرگای فیتنە و ئاشوبیان لێدابخەین ، خوای پەروەردگار سەبارەت بە پێغەمبەر عیسا ـ سەلامی خوای لەسەر بێت ـ فەرموویەتی : [وَجَعَلَنِي مُبَارَكًا أَيْنَ مَا كُنْتُ  ] ( مریم : 31 ) .
وە با كردەوەكانمان تەنها بۆ ڕەزامەندی خوای پەروەردگاری تاك و تەنها ئەنجام بدەین ، نەك بۆ ڕەزامەندی ئەم یان ئەو .
دوا ئامۆژگاریشم خستنەڕووی ئامۆژگاریەكی شێخ ( محمد بن هادي المدخلي  ) ـ حَفِظَهُ اللَّـهُ تَعَاْلَـى  ـ كە لەم پرس و باسەدا فەرموویەتی ، بۆ ئەوەی ببێتە میسكی خیتامی نووسینەكە ، و ئەویش لەژێر ناونیشانی :
كۆتایی و ئامۆژگاریەكی شێخ ( محمد بن هادي المدخلي ) ـ حَفِظَهُ اللَّـهُ تَعَاْلَـى ـ لەم بارەیەوە :
شێخ (محمد بن هادي المدخلي  ) ـ حَفِظَهُ اللَّـهُ تَعَاْلَـى  ـ لەم بارەیەوە :

(( وَالْيَومَ نَحْنُ نَرَى ـ وَالَّذِي أَوْجَبَ هَذَا الْكَلاَمَ لَيْسَ أَنْتُم ـ ، وَإِنَّمَـاْ الَّذِي نَرَاْهُ فِـي وَسَاْئِلِ التَّدَاْبُرِ وَالتَّقَاْطُعِ وَالتَّفَاْصُلِ هَذِهِ الَّتِي جَاْؤُونَاْ بِـهَاْ ؛ فتَوَتَّرَ فِيْهَاْ الْـمُتَوَتِّرُونَ ، وَتَسَيَّبَ فِيْهَا الْـمُتَسَيِّبُونَ ، وَالْـمُتَوَسْوِبُونَ ، ذَهَبَ فِيْهَاْ مَنْ ذَهَبَ يَـمْنَةً وَيَسْرَةً ، وَقُلْ مَاْ شِئْتَ .

وَرَأَيْنَا بَعْضَ الأَسْمَاْءِ الْوَهْمِيَّةِ وَهِيَ كَثِيْرَةٌ وَكَاْذِبَةٌ ، وَرَأَيْنَاْ بِالسُّؤَالِ مَنْ رَأَيْنَاْ يَنْطَبِقُ عَلَيْهِ [ قَولُ الشَّاْعِرِ ] :

أَلْقَابُ مَـمْلَكَةٍ فِـي غَيْرِ مَوْضِعِهَاْ        كَالْـهِرِّ يَـحْكِي انْتِفَاْخاً صَوْلَةَ الأَسَدِ

تَسْأَلُ عَنْهُ تَـجِدْهُ بَعْدَ أَيَّامٍ عُمُره ( 18 ) سَنَة : « وَأَنَاْ ... وَأَنَاْ !!! » ، « وَأَرَى !!! » ، « وَأَقُولُ !!! » ، « وَالَّذِي يَتَرَجَّحُ عِنْدِي !!! » ، « وَالصَّحِيْحُ لَدَيَّ !!! » !!!

وَهَذَاْ فِيْهِ مُعَاْرَضَاتٌ وَجَدْتُهَاْ لِشَيْخِ الإِسْلاَمِ ابْنِ تَيْمِيَةَ !!! ، وَفِي رَدٍّ لَهُ عَلَى اخْتِيَاْرٍ لِلْبَغَوِيِّ !!! ، وَفِي تَعْقِيْبٍ لَهُ عَلَى ابْنِ الْقَيِّمِ !!! سَأَلْتُ عَنْهُ حَتَّى وَجَدْتُ عُمُرَهُ : ( 18 سَنَة ) أَوْ قِيْلَ لِي : ( 19 سَنَة ) أَنَاْ الآن نَسِيْتُ ، فَإِذَا بِهِ :

كَالْـهِرِّ يَـحْكِي انْتِفَاْخاً صَوْلَةَ الأَسَدِ !!!

يَنْطِحُ ثَلاَثَةَ أَجْبُلٍ رُؤُوسُهَاْ فِي السَّمَاْءِ وَأُصُولُها فِي الأَرْضِ السَّاْبِعَةِ : الْبَغَوِيَّ !! وَشَيْخَ الإِسْلامِ !! وابْنَ الْقَيِّمِ !!

ابْنُ الْقَيِّمِ الَّذِي لَوْ أَرَاْدَأَنْ يَقُولَ لَكَ : هَذَا الْعَمُودُ ذَهَبٌ ، وَيُقِيْمَ عَلَيْهِ الأَدِلَّةَ يُقْنِعُكَ ؛ لِكَثْرَةِأَدِلَّتِهِ .

وَإِذَا بِهؤُلاءِ الآنَ هُمُ الَّذِيْنَ أَفْسَدُوا السَّاْحَةَ الْعِلْمِيَّةَ هَذَا بَاْبٌ ، وَأَفْسَدُوا خَاصَّةً مِنْهُم فِي الدَّعْوَةِ السَّلَفِيَّةِ مَنْ كَاْنَ مِنْهُم يَنْتَسِبُ إِلَى الْـمَنْهَجِ السَّلَفِيِّ أَفْسَدُوا الشَّبَاْبَ السَّلَفِيِّ وَأَصْبَحُوا يُشَيِّخُونَهُم !!!

أَمَّا « الْعَلاَّمَةُ !!! » فَأَصْبَحَتْ تُبَاْعُ فِي السُّوقِ بِرِيَالَيْنِ !!! كُلُّ وَاْحِدٍ صَاْرَ « عَلاَّمَةً !!! » هَذَا اللَّفْظُ لَا يُقَاْلُ إِلاَّ لِلأَئِمَّةِ . أَصْبَحَ كُلُّ وَاْحِدٍ الْيَومَ عِنْدَهُم « عَلاَّمَةً !!! » ، وَرَأَيْنَا هَؤُلاَءِ الأَطْفَالِ أَصْبَحُوا « عَلاَّمَةً !!! » !!!

وَلاَ يُنْكِرُونَهُمالْعَجِيْبُ ! وَلَكِنَّ ؛ لأَنَّ أَكْيَاْسَهُم فَاْضِيَةٌ ، فَيَفْرَحُونَ ، يَظُنُّونَ أَنَّهُم يَمْلَؤُوهَاْ ، وَلِلأَسَفِ هُوَ فِي الْـحَقِيْقَةِ كَمَنْ قَاْلَ : (( تَـحْتَ حِقْفٍ ؛ فَانْهَاْلَ عَلَيْهِ؛ فَأَمَاْتَهُ )) ، تَعْرِفُونَ الْـحِقْفَ هُوَ : الْعَطَسُ مِنَ الرَّمْلِ الْكَبِيْرِ ... ﴿ وَاذْكُرْ أَخَا عَادٍ إِذْ أَنذَرَ قَوْمَهُ بِالْأَحْقَافِ﴾ الَّتِي فِي الرُّبْعِ الْـخَالِي وَأَمْثَاْلِـهَا مِثْل الـجِبَاْل ، يَقِيْلُ تَـحْتَهَاْ، يُسْفِي عَلَيْهِ يُدْفِنُهُ .

فَيَظُنُّ أَنَّ هَذَا الَّلَقَبَ سَيَنْفَعُهُ وَيَتَكَثَّرَ بِهِ ، وَإِذَا بِهِ يُهْلِكُهُ ؛ لِأَنَّهُ كَذَلِكَ ؛ فَيَهْلَكَ بِسَبَبِ ذَلِكَ ، وَيُهْلِكَ بِذَلِكَ .

فَيَا مَعْشَرَ الأَحِبَّةِ : إِيَّاْكُم ـ وَأَعُودُ مَرَّةً أُخْرَى أَخُصُّ الَّذِيْنَ عَلَى السَّاْحَةِ السَّلَفِيَّةِ ـ أَنْتَأْخُذُوا إِلَّا عَمَّن عَرَفُوهُم بِالْعِلْمِ ، وَاشْتَهَرَتْ فِيْهِ أَسْمَاْءُهُم ، وَعُرِفَتْ فِيْهِ سَاْبِقَتُهُم ، وَاشْتَهَرَ بَيْنَ النَّاْسِ فَضْلُهُم ، وَعِلْمُهُم ، وَإِيَّاْكُم وَهَؤُلاءِ الْـمَشَاْيِخِ الْـمُحْجَبِيْنَ الَّذِيْنَأُسَمِيِّهِم مُنْذُ الْقِدَمِ مَنْ وَرَاْءَ الشَّاشَاْتِ ؛ فَقَدْ أَفْسَدُوا كَثِيْراً ، وَأَفْسَدُوا كَثِيْراً ، وَخُصُوصاً ـ كَمَـا قُلْتُ لَكُم ـ فِي سَاْحَةِ الدَّعْوَةِ السَّلَفِيَّةِ ، فَاحْذَرُوا مِنْ هَؤُلاَءِ...  )) (7) .
تەنها خوای پەروەردگار مەبەست و جێی نیازە لە هەموو گوفتار و كردارێكدا ، و هەر ئەویشە پشتیوان بۆ ڕێگای ڕاست و هیدایەت .... وَآخِرُ دَعْوَانا أَنِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ .

وەرگێڕانی بەدەستكاریەوە
باوكی سوننە عدنان بارام كەلاری
ـــــــــــــــــــــــــــــ

(1) ( صحَّحه العلامة الألباني في الصحيحة ، برقم : 1887، ورقم : 2253 ) .

(2) ( البدر الطالع بمحاسن من بعد القرن السابع : 1 / 473 ) .

(3) ( رواه الترمذي في سننه ، برقم : 3253 ، وقال : هذا حديث حسن صحيح، وحسَّنه العلامة الألباني في صحيح الجامع ، برقم : 5633 ) .

(4) ( فيض القدير : 5 / 453 ) .

(5) ( رواه مسلم في صحيحه ، برقم : 2328  ) .

(6) ( الفتاوى الجلية : ج2 : ص142 ) .

(7) ( كلمة توجيهية لطلاب العلم بالدمام ،دورة جامع عتبة بن غزوان ، 1438هـ ) .




دواین بابەتەکان

دواین کتێب

نامه‌یه‌كى كراوه‌ بۆ ئه‌بوبه‌كر كاروانى به‌ڵێ سه‌له‌فیه‌كان نامۆن ، به‌ڵام ؟! داگرتن

دەنگ
حوکمی گاڵتەکردن بەخوا و بەئیسلام


داگرتن

هەموو دەنگەکان 



میوانانی سەرهێڵ : ٢               میوانانی ئەمڕۆ : ٣٠               کۆی سەردان : ٥٣١٦٦